Weekje 3 in Derby - Reisverslag uit Derby, Verenigd Koninkrijk van Myrthe Rekers - WaarBenJij.nu Weekje 3 in Derby - Reisverslag uit Derby, Verenigd Koninkrijk van Myrthe Rekers - WaarBenJij.nu

Weekje 3 in Derby

Door: Myrthe

Blijf op de hoogte en volg Myrthe

02 Februari 2014 | Verenigd Koninkrijk, Derby

Jaaaa, daar zijn we weer! Weekje 3 in Derby is alweer voorbij, nog steeds vliegt de tijd en heb ik het nog super naar mijn zin!

Vrijdag 24 Januari kreeg ik tijdens de les ineens een smsje van mijn huisgenootje Emma dat ik een pakketje had gekregen en ze deze voor de deur had neergezet. Zoals de meeste weten ben ik héél nieuwsgierig en kon ik bijna niet wachten tot ik thuis was. Toen ik thuis aankwam zag ik meteen al dat het pakketje het handschrift van Mama had en heb ik het snel opengemaakt (lees: gescheurd). Mama had heel lief alle kaartjes die ik in Nederland vergeten was opgestuurd en er zelf ook nog een lief kaartje bij gedaan! Resultaat: mijn kast is bedekt met lieve kaartjes! Die avond hebben we tijdens het avondeten Nour ontmoet. Dit is een Belgisch meisje uit Brussel en via Jennifer (contactpersoon Uni) kwamen we met haar in contact. Na gezellig met z'n allen te hebben gegeten was het tijd voor lekkere drankjes. Anne (duitse meisje) kwam er later ook nog gezellig bij. Even later was er vanuit een studentenvereniging een welkomstparty in de 'commonroom' (gemeenschappelijke ruimte van het princess alice court), hier zijn we natuurlijk ook even wezen kijken en tot slot ben ik met Nour en Anne naar een discotheek in Derby geweest om even lekker te dansen en mee te zingen met de muziek!:)

Zaterdag 25 Januari was natuurlijk de dag dat een vriendin in Nederland jarig was en daarnaast werd mijn lieve hondje Pearley 2 jaar!
Maar op deze dag in Engeland stond een dagje Birmingham op de planning.. Oeiii, wat ging die wekker vroeg af om 7.15! Naar Birmingham was het nog ruim een uurtje met de trein dus moesten we natuurlijk vroeg weg. Deze dag zouden we eigenlijk met z'n vijven naar de chocoladefabriek (Cadbury World) gaan maar doordat deze toch iets eerder dicht ging dan gepland zijn we maar lekker naar de winkels gelopen, natuurlijk ook niet mis! En waaauw wat een grote winkelstraat en daarnaast 2/3/4 grote winkelcentra, super gewoon! Toch moet ik in mijn achterhoofd houden dat ik niet alles kan kopen, hoe jammer ik het ook vind. Toen we de winkels voor een klein deel hadden bekeken was het tijd voor de culturele aspecten van Birmingham. Jaja toppunt van de dag! Om te beginnen liepen we langs een aantal bekende gebouwen, pleinen en beelden. En ja daar komt het volgende toppunt; we hebben ook een museum bezocht (onder het motto: 'het is toch gratis!'). Oke, na 10min hadden we het wel bekeken en was het tijd voor een lunch. Gelukkig vonden we al snel een restaurantachtigiets en hadden we voor 2 pond een lekker maaltijdje.
Terwijl het de hele dag nog droog was geweest begon het ineens uit het niets echt kei en kei hard te regenen maar dan ook joekels hard met hagel en alles, bah. Toen de bui iets minder werd zijn we een kijkje gaan nemen bij de bibliotheek voor een kaart in ons fotoboek als souvenir. Hierna terug naar de winkels gelopen en 2 uur lang rond gehangen in de Primark. Daarna was het tijd voor lekkere warme choco met een muffin en zijn we even later terug naar Derby gegaan.

Dinsdag 28 Januari was het om 08.30 tijd voor mijn eerste stagedag op Lawn Primary. Opnieuw moesten we ons aanmelden bij de receptie en was het weer een officieel gedoe. Daarna werden Marloes en ik naar yeargroup 4 (groep 5/6 in Nederland denken we) gebracht en zijn we even later allebei naar een aparte klas gegaan. Mijn mentor voor de komende periode is een mannelijke leerkracht genaamd Mr Archer en in de klas zaten vanaf 9.00 30 kinderen netjes met hun groene uniform aan.
De muren van het klaslokaal waren vol bedekt met info, tekeningen en thema's over bijvoorbeeld Roald Dahl, de leerlingen krijgen namelijk vaak les rondom een thema.
De leerlingen van de school zaten deze week in een assessmentweek/stopweek en hierdoor was de dag eigenlijk anders dan anders en hadden ze niet 'echt' les.
De dag begon met het opnoemen van alle namen door de docent, de leerlingen moesten hierbij aangeven wat ze tijdens 'lunchtime' wilden eten. Dit ging echt als een speer en binnen no time was het klaar.
Hierna heb ik mij voorgesteld aan de klas en hebben de leerlingen ook even hun naam gezegd.
Daarna begon een vak wat ik nog steeds niet zo goed begrijp, dit werd door een vrouwelijke docent gegeven en het ging eigenlijk over verschillende hulporganisaties. De leerlingen moesten hierover een poster maken waarbij ze antwoord moesten geven op een aantal vragen. Van 10.30 tot 10.45 hadden de leerlingen 'playtime' en werden ze buiten opgevangen door hulpouders. Na dit kwartiertje was het tijd voor gym, wat door een gymdocent werd gegeven. Leerlingen moesten zich voordat de gym begon omkleden in de klas en moesten hierna in een nette rij richting de gymzaal (die in de school is) lopen. Als inleiding blikte hij terug op de vorige les en deed de leerkracht een tikspel, dit was klassikaal. Hierna begon de kern van de les en toen begon ik me toch echt een beetje te ergeren. Hij legde een blaadje met de opdrachten neer op de grond, de leerlingen moesten per tweetal op een matje verschillende roloefeningen gaan doen en de leerkracht liep telkens rond om aanwijzingen te geven. Op een gegeven moment was het de bedoeling dat ze een koprol gingen doen, maar aangezien dit niet klassikaal werd uitgelegd deed de helft van de groep niks of wat anders wat niks met de koprol te maken had. Echt een groot drama en ik kreeg de kriebels om in te grijpen. Deze gymles stelde dus niet zoveel voor als in Nederland, heel apart om te zien. Om 11.45 gingen we terug naar de klas en na het omkleden was het voor de kinderen tijd voor 'lunchtime'. De hele gymzaal was ineens vol met allemaal tafels en stoelen en daarnaast hulpouders en kinderen. De lunch voor alle kinderen werd gemaakt vanuit een keuken en dit werd geserveerd door vele hulpouders.
Samen met Lisan en Marloes heb ik pauze gehouden met de rest van de leerkrachten. 's Middags kwam Marloes bij mij in de klas en zijn de leerlingen bezig geweest met een soort reclamefilmpje over een product. Dit reclamefilmpje moesten ze in groepen maken en de tekst moest ook met een voicerecorder worden opgenomen. Hier hebben wij dan ook mee geholpen. De middag ging aardig snel en om half 4 heb ik de leerlingen uitgezwaaid.
Al met al was het een leuke maar ook vermoeiende eerste stagedag. Ik voelde mij wel weer even een 1e jaars pabo-student die stilletjes achterin de klas zat. Toen de dag vorderde heb ik wel veel rondgelopen, gesprekjes met kinderen gevoerd (Engels-Nederlandse woorden vertaald etc.) en kwam er in de middag zelfs een kindje bij mij met z'n miss Rekers om iets te vragen. Maar die vraag was wel een beetje heel erg lang dus ik wist eventjes niet wat hij bedoelde, toch heb ik me aardig weten te redden met mijn gebrekkige Engels.

Donderdag 30 Januari heb ik heel braaf aan mijn verslagen vanuit de Pabo gewerkt en 's Avonds gezellig geskyped met Marit vanuit haar minorplaats in Spanje!
Vrijdags hebben we met z'n allen lekker gegeten bij Nour en gister hebben we een ander Belgisch meisje (Charlotte) ontmoet via een studentenvereniging (Derby Worldwide) waar we maandag lid van zijn geworden. Met Nour, Charlotte en het Nederlandse team hebben we gezellig even wat gedronken en gegeten bij mij en ben ik daarna met Charlotte en Nour naar Walkabout gegaan. Walkabout is een populaire discotheek in Derby en is op woensdag- & zaterdagavond altijd een aanrader maar poeh, wat zien sommige mensen er toch vreselijk uit hier! De meiden hebben bijna niks aan en die kerels hier zijn ook niets vergeleken met de Nederlanders.
Toch heb ik een super super leuke avond & nacht gehad met de belgen en heb ik nu al weer zin in het volgende stapavondje!

Deze week heb ik verder af en toe samen gegeten en boodschappen gedaan met de Nederlandse meiden. Colleges gehad op maandag, woensdag en vrijdag, gelukkig zijn de opdrachten van 2 vakken een beetje duidelijk dus daarmee kunnen we ook mee aan de slag!

Vandaag had ik echt een beetje een brakdag, rustig beetje bezig geweest met de pabo-verslagen, twente-cambuur gekeken en nu zijn de meiden hier om lekker te gaan koken en eten! Vanavond staat het wekelijkse boerzoektvrouw terugkijken met Lisan nog op de planning en dan is het weekend alweer voorbij!

See you sooooon!'xxxxx





  • 02 Februari 2014 - 20:21

    Pap En Mam:

    Hey meis,

    Wat een week vol belevenissen daar in Derby!!
    En wat hebben wij het mooi stil kunnen houden, met het versturen van de kaartjes!! Haha.
    we hadden hier wel schik hoor. En wat was je nieuwsgierig, toen je van Emma (je huisgenootje)
    Dat smsje kreeg! Dat er post was gekomen. Van wie was de vraag. En hoe leuk is dat,
    dat je onverwachts post ontvangt!!!

    Ja, en nu ben je daar al weer 3 weken, en hebben jullie de vriendenkring ook al behoorlijk uitgebreid.
    Helemaal leuk hoor!!

    Birmingham was ook een gezellig uitstapje, in de trein zitten met het idee naar de chocoladefabriek
    te gaan. Maar zonder moeite (uiteraard) toch maar te gaan shoppen daar.

    En toen kwam de eerste stagedag, waar je je engels echt goed kan leren
    heel veel succes meid.

    super trots op jou. En we missen ons wervelwindje hier wel hoor!!

    Hele dikke knuffel van pap en mam xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Myrthe

In het derde jaar van de PABO moest ik een minor kiezen. Management, speciaal onderwijs, internationale klas in Hengelo, leerkracht voortgezet Nederlands of studeren in het buitenland. Aangezien de Engelse taal steeds belangrijker wordt in het basisonderwijs heb ik ervoor gekozen om te gaan studeren in het buitenland. En waar kan je dan het beste de Engelse taal onder de knie krijgen? Juist, in Engeland! In Engeland was Derby de enige optie om naar toe te gaan, dus was de keuze snel gemaakt: Derby, here I come! Van 10 Januari 2014 tot eind April zal ik in Derby verblijven en ga ik studeren op de 'University of Derby'. Daarnaast zal ik 1 dag stage hebben op de 'Lawn Primary' (basisschool in Derby). Naast de studie en stage zal ik super gaan genieten van de komende tijd en het echte studentenleven op kamers gaan ontdekken. Langs deze weg wil ik ook jullie meenemen in mijn avontuur in Derby! Door middel van het plaatsen van reisverslagen zal ik jullie de komende tijd op de hoogte houden van mijn belevenissen.

Actief sinds 03 Jan. 2014
Verslag gelezen: 243
Totaal aantal bezoekers 9639

Voorgaande reizen:

09 Januari 2014 - 01 Mei 2014

Minor internationalisering: studie buitenland

Landen bezocht: